Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie
REGULAMIN
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W OŁAWIE
z dnia 2 stycznia 2010roku
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz. U. Nr 43 z 2007 r., z późn. zm.) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ustala się regulamin Komendy Powiatowej Policji w Oławie, zwany dalej „Komendą” określający:
1) strukturę organizacyjną Komendy,
2) tryb kierowania Komendą,
3) zadania komórek organizacyjnych Komendy,
4) zasady współdziałania jednostek organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze
powiatu oławskiego.
§ 2
1. Komenda Powiatowa Policji w Oławie, zwana dalej „Komendą”, jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy, której Komendant Powiatowy Policji w Oławie realizuje zadania określone w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
2. Siedziba Komendy znajduje się w Oławie przy ulicy Kopernika 1.
§ 3
1.Zadania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
2. Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji i Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu o funkcjonowaniu organizacji hierarchicznej w Policji.
§ 4
1. W Komendzie używa się następujących pieczęci i stempli:
1) Pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła, ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, woj. dolnośląskie.
2) Stempli nagłówkowych o treści:
Godło
Komenda Powiatowa Policji
w Oławie
woj. dolnośląskie
2. Innych pieczęci i stempli według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 5
1. Komendant Powiatowy Policji zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” wykonuje na obszarze powiatu oławskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
1. Komendant Powiatowy Policji podlega:
1) Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa dolnośląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2) Staroście Oławskiemu w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach z wyjątkiem:
a) spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.
§ 6
1.Policjanci są zobowiązani do noszenia przepisowego umundurowania wyposażenia w czasie pełnienia służby. Obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2.Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.
3.Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7.45 i kończy o godz. 15.45. Powyższe nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym oraz przemiennym.
4.Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowo opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.
§ 7
Komendant Powiatowy Policji w Oławie przyjmuje skargi i wnioski od obywateli w każdy poniedziałek w godzinach od 15.45 do 17.00, a w inne dni tygodnia w godzinach urzędowania.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 8
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
1. Kierownictwo:
1) Komendant Powiatowy Policji, nadzorujący służbę kryminalną i wspomagającą
2) I Zastępca komendanta powiatowego Policji nadzorujący służbę prewencyjną w jednostkach organizacyjnych Policji powiatu oławskiego,
1. Komórki organizacyjne:
1) Wydział Kryminalny;
2) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;
3) Wydział Prewencji;
4) Ogniwo Ruchu Drogowego;
5) Jednoosobowe stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych;
6) Jednoosobowe stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia;
7) Zespół Informatyki;
8) Zespół Wspomagający;
9) Jednoosobowe stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelaria Tajna;
10) Rewir Dzielnicowych.
1. W komendzie utworzone są stanowiska pracownicze nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania, na których zatrudnieni są pracownicy Policji realizujący zadania w zakresie logistycznym, a mianowicie:
1) finansowym,
2) administracyjno-gospodarczym,
3) informatycznym.
§ 9
W strukturze organizacyjnej Komendy pozostaje Komisariat Policji w Jelczu-Laskowicach, który posiada odrębny regulamin organizacyjny.
ROZDZIAŁ III
TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE
§ 10
1. Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, Naczelników Wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
2. Komendant określa karty opisu stanowisk pracy, I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
3. Karty opisu stanowisk pracy sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
4. Opisy stanowisk pracy osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej sporządza się na podstawie tych przepisów.
4. W razie nieobecności w siedzibie urzędu lub w służbie Komendanta Powiatowego Policji, zastępuje go I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
5. Zakres zastępstwa, o którym mowa w § 9 ust. 5 obejmuje wykonanie zadań Komendanta Powiatowego Policji, chyba, że Komendant Powiatowy Policji postanowi inaczej.
6. Komendant Powiatowy Policji może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
7. Komendant Powiatowy Policji może powoływać o charakterze stałym lub doraźnym zespoły lub komisje, jak też osoby do realizacji funkcji konsultacyjnych, doradczych i opiniodawczych.
§ 11
Komendant Powiatowy Policji kieruje Komendą i reprezentuje ją w kontaktach z władzami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, znajdującymi się w rejonie służbowym oraz sprawuje nadzór nad następującymi komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 8 ust. 2, pkt. 1,2,5,6,7,8,9.
§ 12
1. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad komórkami organizacjami, o których mowa w § 8 ust.2 pkt. 3 i 4,10.
§ 13
1.Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy swojego zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
2.Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zwany dalej “kierownikiem”, realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Powiatowego Policji w kontaktach z podmiotami poza policyjnymi, w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta Powiatowego Policji.
3.Kierownik określa Karty opisu stanowiska pracy dla podległych policjantów i pracowników Policji.
4.Kierownik określa zakres szczegółowych zadań podległych komórek organizacyjnych.
5.Zapis § 10 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
6.Kierownik jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji zakresu szczegółowych zadań podległej komórki organizacyjnej Komendy.
7.Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca wskazany kierownik komórki organizacyjnej albo policjant wskazany przez tego kierownika.
8. Zastępowanie kierownika każdej komórki organizacyjnej obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik określi inny zakres zastępowania.
9.Kierownik może powołać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczyć policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.
10.Kierownik może zlecić podległym kierownikom komórek organizacyjnych lub policjantom albo pracownikom wykonywanie czynności innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.
11.Kierownik obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia właściwych postaw etycznych.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY
§ 14
ZADANIA
WYDZIAŁU KRYMINALNEGO
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
1) koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych komórek służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;
2) prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa najgroźniejsze dokonywane na terenie powiatu, łącznie z udziałem w czynnościach na miejscu zdarzenia;
3) wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw oraz ich sprawców, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mechanizmów przestępstw;
4) przekazywanie wytycznych, opracowań dot. nowych form przestępczości kryminalnej otrzymanych z Biura Kryminalnego KGP oraz Wydziału Kryminalnego KWP we Wrocławiu;
5)organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w porozumieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji;
6) zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o zdarzeniach kryminalnych i ich sprawców;
7) stała współpraca z innymi Wydziałami i komórkami funkcjonującymi w strukturach Komendy Powiatowej Policji w Oławie;
8) koordynowanie działań i systematyczna współpraca z organami, instytucjami pozapolicyjnymi, których zakres działań obejmuje ochronę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;
9) podnoszenie kwalifikacji policjantów i pracowników komórek służby kryminalnej Komendy oraz jednostek Policji, poprzez organizowanie doskonalenia zawodowego w zakresie obowiązującego stanu prawnego;
10) opracowywanie analiz struktury, dynamiki i geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczanie przestępstw kryminalnych;
11) prowadzenie szeroko rozumianych czynności operacyjnych na terenie powiatu w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej w tym szczególnie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko mieniu oraz przestępczości narkotykowej;
12) pozyskiwanie i prowadzenie osobowych źródeł informacji, właściwe ich rozmieszczenie i wykorzystanie;
13) rozpoznanie środowisk i osób podejrzanych o popełnienie przestępstw kryminalnych i gospodarczych;
14) rozpoznanie wszelkich zjawisk zachodzących w gospodarce w celu przeciwdziałania wszelkim patologiom;
15) rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości związanej z procesem prywatyzacji, niegospodarności, łapownictwa, obrotem towarem za granicą, przestępczości podatkowej, darowizny i innej godzącej w interes Skarbu Państwa;
16) prowadzenie form i metod zgodnie z Zarządzeniem nr Pf-634 KGP z dnia 30.06.2006r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych;
17) organizowanie i nadzorowanie czynności poszukiwawczych za osobami ukrywającymi się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, zaginionymi oraz identyfikacja nn zwłok;
18) dokonywanie kompleksowych badań określonych problemów i oceny pracy pionu;
19) organizacja współdziałania między pionami dochodzeniowo-śledczym z pionem kryminalnym, a także z podmiotami zewnętrznymi w celu przeprowadzenia wspólnych działań kontrolnych, a w szczególności z:
a) Urzędem Kontroli Skarbowej oraz Urzędami Skarbowymi w celu ustalenia sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych oraz dokonywania kontroli przez te urzędy,
b) Oddziałem Celnym w zakresie zwalczania nielegalnego obrotu,
c) Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie rozpoznawania uszczupleń należności Skarbu Państwa poprzez nierzetelne naliczanie należności, inspirowanie kontroli ZUS w tym zakresie,
d) Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie ujawniania osób wyłudzających zasiłki dla Bezrobotnych,
e) Strażą Graniczną w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej, nielegalnego wywozu lub wwozu przedmiotów, ujawniania osób poszukiwanych, sprawdzania legalności pobytu cudzoziemców na terenie RP.
20) podejmowanie działań operacyjno-rozpoznawczych, mających na celu ujawnienie źródeł i zapobiegania przestępczości gospodarczej;
21) rozpoznanie środowiska pseudokibiców metodami pracy operacyjno-rozpoznawczej;
22) rozpoznanie środowisk o charakterze ekstremistycznym i terrorystycznym oraz działań skierowanych przeciwko tym zjawiskom.
§ 15
ZADANIA
WYDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO
Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy:
1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa kryminalne i gospodarcze, sprawne współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi;
2)prowadzenie czynności procesowych na miejscach przestępstw, w tym udział w oględzinach śledczych miejsc przestępstw w celu wykrycia ich sprawców;
3)prowadzenie bieżącej i poprawnej rejestracji statystycznej oraz procesowej w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
4)zlecanie wykonania ekspertyz kryminalistycznych w sprawach przestępstw o przestępstwa zaistniałe na terenie powiatu oławskiego;
5)prowadzenie nadzoru merytorycznego nad pracą procesową z zachowaniem ekonomiki procesowej;
6)realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;
7)wykonywanie czynności w niezbędnym zakresie ( art. 308 § 1 k.p.k.) na miejscu zdarzeń przez grupy operacyjno-procesowe;
8)prowadzenie postępowań sprawdzających w trybie art. 307 k.p.k., wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek Policji, sądów, prokuratur i instytucji;
9)organizowanie współdziałania w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi instytucjami;
10)nadzór nad gospodarką dowodami rzeczowymi zabezpieczonymi w postępowaniach przygotowawczych, w tym zabezpieczonych pojazdów samochodowych;
11)współuczestniczenie w opracowaniu wersji śledczych w oparciu o wyniki uzyskane w toku badania miejsca zdarzenia;
12)uczestniczenie w innych czynnościach o charakterze procesowym lub operacyjnym np. przeszukaniach, ekspertyzach, wizjach, sekcjach zwłok;
13)podnoszenie kwalifikacji policjantów służby dochodzeniowo-śledczej poprzez organizowanie szkoleń w zakresie obowiązującego stanu prawnego oraz pod kątem sprawności działania, jakości wykonywanych czynności procesowych i doraźnych potrzeb, w oparciu o system szkolenia opracowany w Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, jak również policjantów pionu dochodzeniowo-śledczego na szkolenia specjalistyczne w szkołach Policji, zgodnie z potrzebami;
14)prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej oraz inicjowanie, popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy kryminalistycznej;
15)realizacja zadań wynikających z planów operacyjnych przyjętej Strategii Rozwoju Policji;
16)sprawowanie nadzoru nad pracą techników kryminalistyki pod względem rzetelności i jakości wykonywanych czynności, analiza efektywności pracy oraz wdrażanie optymalnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych;
17)wykonywanie zadań zleconych prze Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Powiatowego Policji i inne uprawnione organy, a także wynikających ze współpracy z innymi komórkami Komendy.
W Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym funkcjonuje nieetatowa służba podległa i nadzorowana przez Komendanta Powiatowego Policji, wykonująca zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Zadania w zakresie służby bhp realizowane są przez osobę wyznaczoną spośród policjantów lub pracowników Policji.
Do zadań należy:
1) zadania w zakresie służby ochrony ppoż. realizowane są przez inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej, wyznaczonego spośród policjantów lub pracowników Policji;
Do zadań służby ochrony przeciwpożarowej należy:
- stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów p- poż., oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających pożarom;
- opracowanie instrukcji i regulaminów wewnętrznych dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
- dokonywanie kontroli, przeglądów oraz analizy stanu p-poż., przedkładanie ustalonych wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji;
§ 16
ZADANIA
WYDZIAŁU PREWENCJI
Do zadań Wydziału Prewencji należy:
1.W zakresie organizacji służby prewencyjnej:
1)analizowanie stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu oławskiego, diagnozowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk i proponowanie rozwiązań;
2)koordynowanie zadań związanych z ochroną bezpieczeństwa ludzi oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3)koordynowanie i nadzór w zakresie organizacji pełnienia służby oraz osiąganych efektów przez policjantów służby dyżurnej, obchodowej oraz patrolowo-obchodowej;
4)nadzór nad wykonawstwem zadań w zakresie organizacji i pełnienia służby w konwojach;
5)nadzór w zakresie pełnienia służby, przestrzegania procedur i warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
6)koordynacja współpracy ze strażami gminnymi (miejskimi) innymi strażami działającymi na podstawie ustaw szczególnych oraz specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochrony;
7)prowadzenie spraw mobilizacyjno-obronnych;
8)organizacja systemu alarmowania;
9)stały monitoring i analizowanie zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonania zadań Policji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w trakcie imprez, uroczystości, zgromadzeń oraz protestów społecznych, a także przywracanie zakłóconego porządku publicznego;
10)planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia i bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych oraz w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie we współdziałaniu w tym zakresie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;
11)organizowanie funkcjonowania, prowadzenie szkoleń oraz przygotowanie do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych Nieetatowych Oddziałów Prewencji Policji;
12)organizowanie współdziałania z właściwymi strukturami sztabowymi zespolonych służb, inspekcji i straży na poziomie powiatowym;
13)prowadzenie doskonalenia zawodowego policjantów służby prewencyjnej;
14)prowadzenie procedury wydalenia wobec cudzoziemców naruszających obowiązujące przepisy prawne;
W Wydziale funkcjonuje Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minerskiego wykonująca zadania w zakresie:
a) wykrywania materiałów wybuchowych i broni palnej w miejscach lub obiektach, w których zgłoszono podłożenie materiałów wybuchowych,
b) zabezpieczenia ujawnionych materiałów wybuchowych,
c) zabezpieczenie terenu lub obiektów, gdzie zgłoszono lub ujawniono podłożenie materiałów wybuchowych.
Policjanci zostają członkami grup za ich zgodą i po odpowiednim do zakresu wykonywania zadań przeszkoleniu.
2. W zakresie służby patrolowo-interwencyjnej:
1) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w toku pełnionej służby
patrolowej, w przypadku ujawnienia przestępstw i wykroczeń podejmowanie działań zmierzających do ujęcia ich sprawców;
2)podejmowanie i realizacja interwencji;
3)wykonywanie konwojów i doprowadzeń osób;
4)organizacja i pełnienie służby przez przewodnika psa służbowego;
3. W zakresie pełnienia służby dyżurnej oraz w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych:
1)gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na terenie powiatu oławskiego oraz zapewnienie sprawnego działania w razie uzyskania informacji o wydarzeniach;
2)współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji oraz utrzymywanie stałego kontaktu z poza policyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego;
3)realizowanie procedur alarmowania oraz kierowania do działania w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;
4)organizowanie i koordynowanie działań w związku zaistnieniem poważnych wydarzeń oraz prowadzeniem akcji operacji policyjnych;
5)bieżący nadzór nad realizowanymi w jednostce służbami patrolowymi, obchodowymi i konwojowymi;
6)organizacja przyjęć interesantów;
7)zapewnienia zgodnego z obowiązującymi przepisami i bezpiecznego pobytu zatrzymanych w pomieszczeniach dla zatrzymanych;
8)nadzór nad realizacją środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego.
4. W zakresie Prewencji Kryminalnej:
1) realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;
2) rozpoznawanie zagrożeń dla bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym również zjawisk patologicznych (alkoholizm, narkomania, przestępczość);
3) analizowanie zjawisk przestępczości i patologii społecznej;
4) prowadzenie rozpoznania w zakresie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich;
5) realizacja, we współdziałaniu z sądem rodzinnym postępowań w sprawach o czyny karalne popełnione przez nieletnich;
6) analizowanie zjawisk przestępczości i demoralizacja nieletnich oraz przedstawianie wniosków kierownictwu Komendy;
7) wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”;
8) utrzymywanie kontaktów służbowych z osobami, które z racji wykonywanego zawodu pełnionej funkcji oraz w związku z działalnością społeczną mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego;
9) udzielanie pomocy lub asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych i innym uprawnionym osobom, na podstawie odrębnych przepisów prawa.
5. W zakresie realizacji spraw o wykroczenia:
1) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z funkcjonującymi na terenie powiatu oławskiego organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi;
2) realizacja postępowań w sprawach o wykroczenia oraz prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia;
3) wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w imieniu Policji;
4) nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;
5) prowadzenie analiz problematyki wykroczeń oraz sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań w tym zakresie;
6) całościowa analiza problematyki wykroczeń i przedkładanie wniosków Kierownictwu Komendy,
7) organizowanie i wykonywanie czynności w sprawach poszukiwawczych dotyczących sprawców wykroczeń.
§17
ZADANIA
OGNIWA RUCHU DROGOWEGO
Do zadań Ogniwa Ruchu Drogowego należy:
1. analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu oławskiego oraz ocena efektywności działań podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
2.opracowywanie oraz monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
3. wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;
4. zapobieganie wykroczeniom i przestępstwom oraz ujawnianie i ściganie wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym;
5. opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz opracowywanie koncepcji, planów i koordynowanie działań związanych z zabezpieczeniem tego rodzaju wykorzystania dróg;
6. inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
7. prowadzenie pilotażu transportów ponadnormatywnych oraz pojazdów objętych szczególną ochroną.
§18
ZADANIA
JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW
PRASOWO - INFORMACYJNYCH
Do zadań na stanowisku należy:
-
współpraca z mediami w zakresie realizowania polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji oraz kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie poprzez:
a)przedstawianie środkom masowego przekazu przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem przyczyniających się do zwalczania i ograniczania zjawisk kryminogennych,
b)prezentowanie osiągnięć Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, mogących stanowić przedmiot zainteresowania społecznego,
c)promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących zwalczaniu przestępczości oraz poprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
d)analizowanie materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych w mediach, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce, zgodnie z zasadami prawa prasowego,
e)prowadzenie przedsięwzięć zmierzających do popularyzowania wiedzy o skutecznych metodach i środkach zapobiegania przestępczości,
f)koordynowanie działań komendy w ramach procedury „Niebieska karta” oraz w programie pomocy ofiarom przestępstw – nadzorowanie w tym zakresie czynności wykonywanych przez inne komórki,
g)prowadzenie postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających oraz koordynacja postępowań prowadzonych w innych komórkach organizacyjnych w jednostce,
h)realizowanie zadań w zakresie polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji,
i)kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie,
j)analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji, zamieszczanych w masmediach oraz analiza badań opinii publicznej dotyczących pracy Policji, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce zgodnie z zasadami praca prasowego,
k) kreowanie i propagowanie systemu zarządzania jakością w Komendzie i Komisariacie Policji w Jelczu-Laskowicach,
l) współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy i KP w Jelczu-Laskowicach w zakresie promowania przedsięwzięć organizacyjnych związanych z nowym systemem zarządzania,
m) przygotowywanie i przeprowadzanie badań ankietowych na wybrane tematy dotyczące wdrażanego modelu zarządzania jakością oraz analiza uzyskanych rezultatów i opracowanie wniosków.
§ 19
ZADANIA
JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW KADR I SZKOLENIA
Do zadań stanowiska należy:
1)organizowanie i prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych kandydatów do pracy w Policji;
2)wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego;
3)realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym prowadzenie i dokonywanie zmian w etatach;
4)rozpoznawanie potrzeb w zakresie kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostki szkoleniowe Policji oraz liczby policjantów przewidzianych do skierowania na egzaminy oficerskie;
5)sporządzanie rocznego planu zajęć w ramach doskonalenia zawodowego, budowanie programów doskonalenia zawodowego oraz koordynowanie doskonalenia zawodowego w Komendzie;
6)przygotowanie sprawozdania za rok poprzedni o zorganizowanych i przeprowadzonych w powiecie szkoleniach w ramach doskonalenia zawodowego;
7)koordynowanie działalności związanej ze sprawnością fizyczną policjantów Komendy;
8)prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości w zakresie spraw kadrowych;
9)opracowywanie wniosków oraz projektów decyzji administracyjnych w sprawach osobowych Komendanta Powiatowego Policji;
10)przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji.
§ 20
ZADANIA
ZESPOŁU INFORMATYKI
Do zadań Zespołu Informatyki należy:
1)eksploatowanie i techniczne utrzymanie policyjnego systemu łączności i informatyki w Komendzie we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
2)prowadzenie we współdziałaniu z odpowiednią komórką Komendy Wojewódzkiej Policji problematyki analizy kryminalnej;
3)opracowywanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy przy zastosowaniu specjalistycznych metod i narzędzi analitycznych;
4)tworzenie i wykorzystywanie policyjnych i pozapolicyjnych komputerowych baz danych do celów analitycznych;
5)opracowywanie prognoz wzrostu i kształtowania się przestępczości kryminalnej;
6)prowadzenie odpowiedniej do zakresu wykonywanych zadań ewidencji i sprawozdawczości;
7)weryfikacja i prowadzenie kartoteki policyjnych dokumentów rejestracyjnych.
§ 21
ZADANIA
ZESPOŁU WSPOMAGAJĄCEGO
Do zadań Zespołu Wspomagającego należy:
1)wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa;
2)sporządzanie list dodatkowych należności (dojazdy do pracy, OC pojazdów, brak lokalu mieszkalnego);
3)prowadzenie obsługi kasowej jednostki;
4)prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w zakresie środków otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w formie akredytywy;
5)kontrola pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym faktur za usługi, dostawy i zakupy i przekazywanie ich do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
6)współpraca i współdziałanie w zakresie szeroko rozumianej problematyki finansowej z Głównym Księgowym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
7)przygotowywanie przepisów i decyzji administracyjnych w sprawach należących do właściwości Zespołu;
8)dokonywanie okresowych analiz realizacji budżetu Komendy w zakresie zleconym przez Komendę Wojewódzką Policji we Wrocławiu;
9)prowadzenie gospodarki nieruchomościami oraz zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego;
10)prowadzenie bieżącej eksploatacji, konserwacji i remontów obiektów, środków transportu, wyposażenia technicznego, biurowego, mundurowego, żywnościowego, kwaterunkowego, informatycznego i łącznościowego oraz uzbrojenia a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych;
11)przygotowywanie danych planistycznych w zakresie potrzeb rzeczowo-finansowych dotyczących zaopatrzenia logistycznego oraz gospodarki inwestycyjno-remontowej obiektów Komendy;
12)prowadzenie obowiązującej ewidencji składników majątkowych;
13)prowadzenie gospodarki magazynowej w ramach funkcjonowania Komendy;
14)planowanie i realizacja zadań mobilizacyjno-obronnych i zabezpieczenie kwatermistrzowskie wszelkich operacji porządkowo-obronnych Komendy;
15)organizowanie przeglądów stanu utrzymania sprzętu transportowego oraz prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami;
16)prowadzenie ewidencji i nadzorowanie wydawania upoważnień na prowadzenie sprzętu transportowego;
17)prowadzenie działań związanych z ochroną przeciwpożarową obiektów Komendy;
18)koordynacja i prowadzenie inwentaryzacji rzeczowych składników majątku;
19)prowadzenie postępowań w sprawach szkód powstałych w mieniu resortu spraw wewnętrznych;
20)wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz medycyny pracy;
21)gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komendy;
22)współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz innych jednostek organizacyjnych a także jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami i instytucjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie wykonawstwa zadań lub udzielonego przez Komendanta Powiatowego Policji w Oławie upoważnienia;
23)stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów bhp oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających wypadkom przy pracy (chorobom zawodowym);
24)dokonywanie kontroli oraz analizy stanu bhp i przyczyn powodujących wypadki, przedkładanie ustalonych spostrzeżeń i wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji;
25)prowadzenie rejestru i sprawozdawczości w zakresie wypadków oraz prowadzenie postępowań powypadkowych według obowiązujących przepisów.
§ 22
ZADANIA
JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH I KANCELARIA TAJNA
Kancelarią kieruje kierownik kancelarii, który podlega pełnomocnikowi ochrony.
1. Do zadań należy:
1)przyjmowanie, ewidencjonowanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów niejawnych;
2)przechowywanie dokumentów posiadających różne klauzule w sposób zapewniający ich fizyczne od siebie oddzielenie z tym, że dopuszczalne jest przechowywanie dokumentów o różnych klauzulach tajności w jednym zbiorze w przypadku ich merytorycznego związku;
3)prowadzenie dokumentacji ewidencyjnej:
a)rejestru teczek dokumentów niejawnych, dzienników i książek ewidencyjnych,
b)dzienników korespondencji dla dokumentów oznaczonych wszystkimi klauzulami tajności,
c)karty zapoznania się z dokumentami oznaczonymi klauzulami „ściśle tajne” i „tajne”,
d)dziennika podawczego dokumentów,
e)dziennika ewidencji wykonanych dokumentów,
f)wykazy przesyłek nadanych i wydanych.
4)prowadzenie i aktualizowanie ewidencji obowiązujących aktów prawnych zawierających informacje niejawne;
5)zwracanie wykonawcom merytorycznym dokumentów przeznaczonych do wysłania, celem ich uzupełnienia w przypadku, gdy nie spełniają określonych wymogów;
6)kompletowanie dokumentów oraz przygotowywanie akt do przekazania do archiwum lub brakowania;
7)wykonywanie wszelkich czynności związanych z udostępnianiem dokumentów niejawnych dla potrzeb sądów i prokuratur;
8)sporządzanie spisów akt dokumentacji przekazanej do archiwum i protokołów brakowania dokumentacji;
9)sporządzanie wykazów dokumentów pobranych przez policjantów lub pracowników w celu rozliczenia dokumentów z dziennika korespondencji;
10)sporządzanie kopii przepisów niejawnych i ich ewidencjonowanie, dystrybucja przepisów zgodnie z dyspozycją lub rozdzielnikiem,
11)wykonywanie wszystkich czynności związanych z ekspedycją poczty wychodzącej,
12)informowanie kierownika jednostki o wszelkich nieprawidłowościach i zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zgubienia dokumentów zawierających informacje niejawne, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez wykonawców;
13)branie czynnego udziału w komisjach przekazowych komórek organizacyjnych;
14)przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej i bhp na swoim stanowisku;
15)przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy państwowej i służbowej wynikających z Ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych.
2. Do obowiązków pełnomocnika ochrony należy:
1) przyjmowanie ankiet bezpieczeństwa osobowego od kandydatów ubiegających się o dostęp do tajemnicy państwowej i służbowej wraz z wnioskami przełożonego;
2) sprawdzenie prawidłowości opracowania ankiety według wymogów wynikających z Ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych;
3) rejestrowanie postępowań sprawdzających w Rejestrze Akt Postępowań Sprawdzających;
4) poddanie procedurze sprawdzającej osób wyszczególnionych w ankiecie z wykorzystaniem danych zawartych w zbiorach:
a) PESEL;
b) Wydziału II Biura Ewidencji i Archiwum ABW;
c) Krajowego Rejestru Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości;
d) KSIP;
e) Biura Informacji i Statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej.
5) uzyskanie wywiadu środowiskowego o kandydacie ubiegającym się o pracę w Policji oraz zajmujących stanowiska służbowe, z którymi wiąże się dostęp do dokumentów stanowiących tajemnicę państwową o klauzuli „ściśle tajne”;
6) uzyskanie potwierdzenia danych osobowych kandydata od trzech osób polecających w postępowaniu specjalnym;
7) usystematyzowanie materiałów postępowań sprawdzających zgodnie z wytycznymi Biura ds. Ochrony Informacji Niejawnych i Inspekcji KGP w Warszawie;
8) przeprowadzenie analiz materiałów zebranych w postępowaniach sprawdzających i opracowanie notatki służbowej uzasadniającej wydanie poświadczenia lub odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa;
9) przestrzeganie ustawowych terminów prowadzenia postępowań sprawdzających oraz procedury w postępowaniach odwoławczych;
10) rejestrowanie poświadczeń bezpieczeństwa i zaświadczeń o przeszkoleniu z zakresu ochrony niejawnych w odpowiednich rejestrach;
11) prowadzenie i systematyczne uzupełnianie zapisów w Rejestrze Akt Postępowań Sprawdzających;
12) przestrzeganie prawidłowości przechowywania i udostępniania akt postępowań sprawdzających;
13) systematyczne przekazywanie akt postępowań sprawdzających pracowników i funkcjonariuszy Policji przeniesionych do innych jednostek organizacyjnych Policji, zgodnie z właściwością;
14) opracowywanie pism i nadzór nad ich prawidłowym wykonaniem oraz przesłanie zgodnie z właściwością rzeczową i miejscową;
15) wznawianie postępowań sprawdzających w stosunku do osób, które naruszyły przepisy o ochronie informacji niejawnych, lub których ważność poświadczenia ustała;
16) nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem fizycznym systemów informatycznych w jednostce;
17) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji niejawnych systemów informatycznych w jednostce;
18) systematyczne przekazywanie do archiwum akt postępowań sprawdzających pracowników i funkcjonariuszy Policji zwolnionych ze służby, z którymi rozwiązano stosunek służbowy lub w stosunku do których zakończono postępowanie bez wydania poświadczenia zgodnie z wytycznymi Biura ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 23
ZADANIA REWIRU DZIELNICOWYCH
Do zadań Rewiru Dzielnicowych należy:
1.Realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;
2.Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców, dążenie do uspołecznienia działań policyjnych;
3.Wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewiru, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw;
4.Stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych;
5.Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, a zwłaszcza z Zespołem ds. Wykroczeń w zakresie zapobiegania i zwalczani przestępstw i wykroczeń oraz w celu właściwej realizacji procesu wykrywczego w całym powiecie;
6.Sporządzanie wywiadów środowiskowych na zlecenie innych komórek i instytucji;
7.Wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieska karta”.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
§ 24
1. Kierownicy komórek organizacyjnych i policjanci lub pracownicy Policji pełniący służbę, lub zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych, w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu i zgodnie z jego postanowieniem, określą zakresy szczegółowych zadań realizowanych w komórkach organizacyjnych oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych
policjantów i pracowników z postanowieniem regulaminu, zakresem szczegółowych zadań
kierowanych komórek organizacyjnych.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie z dnia 15 lutego 2006 roku.
§ 26
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
w porozumieniu :
Komendant Powiatowy Policji
w Oławie
insp. Jan Broda
Komendant Wojewódzki Policji
we Wrocławiu
insp. Zbigniew Maciejewski