Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie z dnia 29 lipca 2013 roku
REGULAMIN
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W OŁAWIE
z dnia 29 lipca 2013 roku
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 z późn. zm.) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ustala się regulamin Komendy Powiatowej Policji w Oławie, zwany dalej „Komendą” określający:
1) strukturę organizacyjną Komendy,
2) tryb kierowania Komendą,
3) zadania komórek organizacyjnych Komendy,
4) zasady współdziałania jednostek organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze powiatu oławskiego.
§ 2
1. Komenda Powiatowa Policji w Oławie, zwana dalej „Komendą”, jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy, której Komendant Powiatowy Policji w Oławie realizuje zadania określone w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
2. Siedziba Komendy znajduje się w Oławie przy ulicy Kopernika 1.
§ 3
1. Zadania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
2. Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji i Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu o funkcjonowaniu organizacji hierarchicznej w Policji.
§ 4
1. W Komendzie używa się następujących pieczęci i stempli:
1) Pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła, ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, woj. dolnośląskie.
2) Stempli nagłówkowych o treści:
Godło
Komenda Powiatowa Policji w Oławie
woj. dolnośląskie
2. Innych pieczęci i stempli według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 5
-
Komendant Powiatowy Policji zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” wykonuje na obszarze powiatu oławskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
-
Komendant Powiatowy Policji podlega:
1) Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu w zakresie wynikający z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa dolnośląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2) Staroście Oławskiemu w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach z wyjątkiem:
a) spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.
§ 6
-
Policjanci są zobowiązani do noszenia przepisowego umundurowania wyposażenia w czasie pełnienia służby. Obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
-
Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.
-
Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7.30 i kończy o godz. 15.30. Powyższe nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym oraz przemiennym.
-
Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowo opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.
§ 7
Komendant Powiatowy Policji w Oławie przyjmuje skargi i wnioski od obywateli w każdy poniedziałek w godzinach od 15.00 do 17.00, a w inne dni tygodnia w godzinach urzędowania.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 8
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
-
Kierownictwo:
1) Komendant Powiatowy Policji, nadzorujący służbę prewencyjną i wspomagającą;
2) I Zastępca komendanta powiatowego Policji nadzorujący służbę kryminalną w Komendzie oraz w jednostce organizacyjnej Policji powiatu oławskiego,
-
Komórki organizacyjne:
1) Wydział Kryminalny;
2) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;
3) Wydział Prewencji;
4) Ogniwo Ruchu Drogowego;
5) Jednoosobowe stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych;
6) Jednoosobowe stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia;
7) Zespół Informatyki;
8) Zespół Wspomagający
9) Jednoosobowe Stanowisko ds. Kontroli
10) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych; -
11) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
-
W komendzie utworzone są stanowiska pracownicze nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania, na których zatrudnieni są pracownicy Policji realizujący zadania w zakresie logistycznym, a mianowicie:
1) finansowym,
2) administracyjno-gospodarczym,
3) informatycznym.
§ 9
W strukturze organizacyjnej Komendy pozostaje Komisariat Policji w Jelczu-Laskowicach, który posiada odrębny regulamin organizacyjny.
ROZDZIAŁ III
TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE
§ 10
-
Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, Naczelników Wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
-
Komendant określa karty opisu stanowisk pracy, I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
-
Karty opisu stanowisk pracy sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
-
Opisy stanowisk pracy osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej sporządza się na podstawie tych przepisów.
-
W razie nieobecności w siedzibie urzędu lub w służbie Komendanta Powiatowego Policji, zastępuje go I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
-
Zakres zastępstwa, o którym mowa w § 10 ust. 5 obejmuje wykonanie zadań Komendanta Powiatowego Policji, chyba, że Komendant Powiatowy Policji postanowi inaczej.
-
Komendant Powiatowy Policji może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
-
Komendant Powiatowy Policji może powoływać o charakterze stałym lub doraźnym zespoły lub komisje, jak też osoby do realizacji funkcji konsultacyjnych, doradczych i opiniodawczych.
§ 11
Komendant Powiatowy Policji kieruje Komendą i reprezentuje ją w kontaktach z władzami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, znajdującymi się w rejonie służbowym oraz sprawuje nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 8 ust. 2, pkt. 3,4,5,6,7,8,9,10.
§ 12
-
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad komórkami organizacjami, o których mowa w § 8 ust.2 pkt. 1 i 2.
§ 13
-
Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy swojego zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
-
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zwany dalej “kierownikiem”, realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Powiatowego Policji w kontaktach z podmiotami poza policyjnymi, w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta Powiatowego Policji.
-
Kierownik określa Karty opisu stanowiska pracy dla podległych policjantów i pracowników Policji.
-
Kierownik określa zakres szczegółowych zadań podległych komórek organizacyjnych.
-
Zapis § 10 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
-
Kierownik jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji zakresu szczegółowych zadań podległej komórki organizacyjnej Komendy.
-
Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca wskazany kierownik komórki organizacyjnej albo policjant wskazany przez tego kierownika.
-
Zastępowanie kierownika każdej komórki organizacyjnej obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik określi inny zakres zastępowania.
-
Kierownik może powołać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczyć policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.
-
Kierownik może zlecić podległym kierownikom komórek organizacyjnych lub policjantom albo pracownikom wykonywanie czynności innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.
-
Kierownik obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia właściwych postaw etycznych.
§ 14
ZADANIA
WYDZIAŁU KRYMINALNEGO
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
-
koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych komórek służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;
-
prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa najgroźniejsze dokonywane na terenie powiatu, łącznie z udziałem w czynnościach na miejscu zdarzenia;
-
wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw oraz ich sprawców, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mechanizmów przestępstw;
-
przekazywanie wytycznych, opracowań dot. nowych form przestępczości kryminalnej otrzymanych z Biura Kryminalnego KGP oraz Wydziału Kryminalnego KWP we Wrocławiu;
-
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w porozumieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji;
-
zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o zdarzeniach kryminalnych i ich sprawców;
-
stała współpraca z innymi Wydziałami i komórkami funkcjonującymi w strukturach Komendy Powiatowej Policji w Oławie;
-
koordynowanie działań i systematyczna współpraca z organami, instytucjami pozapolicyjnymi, których zakres działań obejmuje ochronę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;
-
podnoszenie kwalifikacji policjantów i pracowników komórek służby kryminalnej Komendy oraz jednostek Policji, poprzez organizowanie doskonalenia zawodowego w zakresie obowiązującego stanu prawnego;
-
opracowywanie analiz struktury, dynamiki i geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczanie przestępstw kryminalnych;
-
prowadzenie szeroko rozumianych czynności operacyjnych na terenie powiatu w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej w tym szczególnie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko mieniu oraz przestępczości narkotykowej;
-
pozyskiwanie i prowadzenie osobowych źródeł informacji, właściwe ich rozmieszczenie i wykorzystanie;
-
rozpoznanie środowisk i osób podejrzanych o popełnienie przestępstw kryminalnych i gospodarczych;
-
rozpoznanie wszelkich zjawisk zachodzących w gospodarce w celu przeciwdziałania wszelkim patologiom;
-
rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości związanej z procesem prywatyzacji, niegospodarności, łapownictwa, obrotem towarem za granicą, przestępczości podatkowej, darowizny i innej godzącej w interes Skarbu Państwa;
-
prowadzenie form i metod zgodnie z Zarządzeniem nr Pf-634 KGP z dnia 30.06.2006r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych;
-
organizowanie i nadzorowanie czynności poszukiwawczych za osobami ukrywającymi się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, zaginionymi oraz identyfikacja nn zwłok;
-
dokonywanie kompleksowych badań określonych problemów i oceny pracy pionu;
-
organizacja współdziałania między pionami dochodzeniowo-śledczym z pionem kryminalnym, a także z podmiotami zewnętrznymi w celu przeprowadzenia wspólnych działań kontrolnych, a w szczególności z:
-
Urzędem Kontroli Skarbowej oraz Urzędami Skarbowymi w celu ustalenia sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych oraz dokonywania kontroli przez te urzędy,
-
Oddziałem Celnym w zakresie zwalczania nielegalnego obrotu,
-
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie rozpoznawania uszczupleń należności Skarbu Państwa poprzez nierzetelne naliczanie należności, inspirowanie kontroli ZUS w tym zakresie,
-
Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie ujawniania osób wyłudzających zasiłki dla Bezrobotnych,
-
Strażą Graniczną w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej, nielegalnego wywozu lub wwozu przedmiotów, ujawniania osób poszukiwanych, sprawdzania legalności pobytu cudzoziemców na terenie RP.
20) podejmowanie działań operacyjno-rozpoznawczych, mających na celu ujawnienie źródeł i zapobiegania przestępczości gospodarczej;
21) rozpoznanie środowiska pseudokibiców metodami pracy operacyjno-rozpoznawczej;
22) rozpoznanie środowisk o charakterze ekstremistycznym i terrorystycznym oraz działań skierowanych przeciwko tym zjawiskom;
23) prowadzenie czynności operacyjnych, ukierunkowanych na przestępstwa o charakterze gospodarczym, w tym przestępstwa dot. obrotu gospodarczego, przestępczości intelektualnej, oszustw, przywłaszczenie mienia, wyłudzeń dotacji unijnych i innych z uwzględnieniem skutecznego pozbawienia sprawców przestępstw środków finansowych pochodzących z przestępstwa;
24) opracowywanie prognoz rozwoju przestępczością gospodarczą w powiecie, diagnozowanie źródeł zagrożeń oraz wprowadzanie skutecznych przedsięwzięć zapobiegawczych i wykrywczych.
-
§ 15
ZADANIA
WYDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO
Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy:
-
prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa kryminalne i gospodarcze, sprawne współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi;
-
prowadzenie czynności procesowych na miejscach przestępstw, w tym udział w oględzinach śledczych miejsc przestępstw w celu wykrycia ich sprawców;
-
prowadzenie bieżącej i poprawnej rejestracji statystycznej oraz procesowej w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
-
zlecanie wykonania ekspertyz kryminalistycznych w sprawach przestępstw o przestępstwa zaistniałe na terenie powiatu oławskiego;
-
prowadzenie nadzoru merytorycznego nad pracą procesową z zachowaniem ekonomiki procesowej;
-
realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;
-
wykonywanie czynności w niezbędnym zakresie ( art. 308 § 1 k.p.k.) na miejscu zdarzeń przez grupy operacyjno-procesowe;
-
prowadzenie postępowań sprawdzających w trybie art. 307 k.p.k., wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek Policji, sądów, prokuratur i instytucji;
-
organizowanie współdziałania w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi instytucjami;
-
nadzór nad gospodarką dowodami rzeczowymi zabezpieczonymi w postępowaniach przygotowawczych, w tym zabezpieczonych pojazdów samochodowych;
-
współuczestniczenie w opracowaniu wersji śledczych w oparciu o wyniki uzyskane w toku badania miejsca zdarzenia;
-
uczestniczenie w innych czynnościach o charakterze procesowym lub operacyjnym np. przeszukaniach, ekspertyzach, wizjach, sekcjach zwłok;
-
podnoszenie kwalifikacji policjantów służby dochodzeniowo-śledczej poprzez organizowanie szkoleń w zakresie obowiązującego stanu prawnego oraz pod kątem sprawności działania, jakości wykonywanych czynności procesowych i doraźnych potrzeb, w oparciu o system szkolenia opracowany w Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, jak również policjantów pionu dochodzeniowo-śledczego na szkolenia specjalistyczne w szkołach Policji, zgodnie z potrzebami;
-
prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej oraz inicjowanie, popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy kryminalistycznej;
-
sprawowanie nadzoru nad pracą techników kryminalistyki pod względem rzetelności i jakości wykonywanych czynności, analiza efektywności pracy oraz wdrażanie optymalnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych;
-
wykonywanie zadań zleconych prze Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Powiatowego Policji i inne uprawnione organy, a także wynikających ze współpracy z innymi komórkami Komendy.
§ 16
ZADANIA
WYDZIAŁU PREWENCJI
Do zadań Wydziału Prewencji należy:
1. W zakresie organizacji służby:
-
bieżące analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu oławskiego, ochrona życia niekorzystnych zdrowia osób oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, przeciwdziałanie występowaniu aktów terroru, zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń na gorącym uczynku, diagnozowanie niekorzystnych zjawisk, prowadzenie działań profilaktycznych oraz sporządzanie w tym zakresie stosownych dokumentacji na potrzeby dyslokacji służb;
-
koordynowanie i nadzór w zakresie organizacji pełnienia służby oraz osiąganych efektów przez policjantów służby dyżurnej, obchodowej oraz patrolowo-obchodowej;
-
nadzór nad wykonywaniem zadań w zakresie organizowania oraz realizacji konwojów nadzór doprowadzeń;
-
nadzór w zakresie pełnienia służby, przestrzegania procedur i warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
5) koordynacja współpracy ze strażami gminnymi (miejskimi) innymi strażami i służbami działającymi na podstawie ustaw szczególnych oraz specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochrony;
6) prowadzenie spraw mobilizacyjno-obronnych;
7) organizacja systemu alarmowania;
-
właściwe zabezpieczenie uroczystości państwowych, imprez kulturalnych, rekreacyjnych rekreacyjnych sportowych, protestów społecznych, zgromadzeń publicznych oraz innych, a w szczególności imprez masowych podwyższonego ryzyka w celu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego;
-
planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia i bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych oraz w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie we współdziałaniu w tym zakresie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;
-
organizowanie funkcjonowania, prowadzenie szkoleń oraz przygotowanie do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych Nieetatowych Oddziałów Prewencji Policji;
-
organizowanie współdziałania z właściwymi strukturami sztabowymi zespolonych służb, inspekcji i straży na poziomie powiatowym;
-
prowadzenie doskonalenia zawodowego policjantów służby prewencyjnej;
-
prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie pozwoleń na broń w przypadkach określonych w art. 9 ust. 3 oraz wydawanie Kart rejestracyjnych broni zgodnie z art. 9 ust. 4 Ustawy o broni i amunicji oraz ich rejestracja w Krajowym Systemie Informatycznym Policji;
-
opiniowanie osób mających dostęp do materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji lub obrocie materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
-
opiniowanie osób ubiegających się lub posiadających licencje pracownika ochrony fizycznej, pracownika zabezpieczenia technicznego oraz detektywa;
-
prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydalania cudzoziemców i wydawania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia terytorium RP w terminie od 7 do 30 dni na podstawie art. 98 ust. 1 w związku z art. 97 ust. 1 i art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach;
-
przygotowywanie danych statystycznych, wynikających z obowiązujących przepisów, nadzór nad ich sporządzaniem w podległych jednostkach organizacyjnych Policji oraz realizacja zadań odnoszących się do planowania strategicznego i sprawozdawczości a także poprawności, kompletności oraz terminowości wprowadzania i zatwierdzania danych w systemie SESPol;
W Wydziale funkcjonuje Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minerskiego wykonująca zadania w zakresie:
a) wykrywania materiałów wybuchowych i broni palnej w miejscach lub obiektach, w których zgłoszono podłożenie materiałów wybuchowych,
b) zabezpieczenia ujawnionych materiałów wybuchowych,
c) zabezpieczenie terenu lub obiektów, gdzie zgłoszono lub ujawniono podłożenie materiałów wybuchowych.
Policjanci zostają członkami grup za ich zgodą i po odpowiednim do zakresu wykonywania zadań przeszkoleniu.
2. W zakresie służby patrolowo-interwencyjnej:
1) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w toku pełnionej służby patrolowej, w przypadku ujawnienia przestępstw i wykroczeń podejmowanie działań zmierzających do ujęcia ich sprawców;
-
podejmowanie i realizacja interwencji;
-
wykonywanie konwojów i doprowadzeń osób;
3. W zakresie pełnienia służby dyżurnej oraz w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych:
-
gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na terenie powiatu oławskiego oraz zapewnienie sprawnego działania w razie uzyskania informacji o wydarzeniach;
-
współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji oraz utrzymywanie stałego kontaktu z poza policyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego;
-
realizowanie procedur alarmowania oraz kierowania do działania w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;
-
organizowanie i koordynowanie działań w związku zaistnieniem poważnych wydarzeń oraz prowadzeniem akcji operacji policyjnych;
-
bieżący nadzór nad realizowanymi w jednostce służbami patrolowymi, obchodowymi i konwojowymi;
-
organizacja przyjęć interesantów;
-
zapewnienia zgodnego z obowiązującymi przepisami i bezpiecznego pobytu zatrzymanych w pomieszczeniach dla zatrzymanych;
-
nadzór nad realizacją środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego.
4. W zakresie Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:
1) nadzór, koordynowanie i realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;
2) rozpoznawanie zagrożeń dla bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym również zjawisk patologicznych (alkoholizm, narkomania, przestępczość);
3) analizowanie zjawisk przestępczości i patologii społecznej;
4) prowadzenie rozpoznania w zakresie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich;
5) realizacja, we współdziałaniu z sądem rodzinnym postępowań w sprawach o czyny karalne popełnione przez nieletnich;
6) analizowanie zjawisk przestępczości i demoralizacja nieletnich oraz przedstawianie wniosków kierownictwu Komendy;
7) wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”;
8) utrzymywanie kontaktów służbowych z osobami, które z racji wykonywanego zawodu pełnionej funkcji oraz w związku z działalnością społeczną mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego;
9) udzielanie pomocy lub asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych i innym uprawnionym osobom, na podstawie odrębnych przepisów prawa.
5. W zakresie realizacji spraw o wykroczenia:
1) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z funkcjonującymi na terenie powiatu oławskiego organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi;
2) realizacja postępowań w sprawach o wykroczenia oraz prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia;
3) wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w imieniu Policji;
4) nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;
5) prowadzenie analiz problematyki wykroczeń oraz sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań w tym zakresie;
6) całościowa analiza problematyki wykroczeń i przedkładanie wniosków Kierownictwu Komendy,
7) organizowanie i wykonywanie czynności w sprawach poszukiwawczych dotyczących sprawców wykroczeń.
6. W zakresie Rewiru Dzielnicowych:
-
Realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;
-
Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców, dążenie do uspołecznienia działań policyjnych;
-
Wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewiru, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw;
-
Stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych;
-
Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, a zwłaszcza z Zespołem ds. Wykroczeń w zakresie zapobiegania i zwalczani przestępstw i wykroczeń oraz w celu właściwej realizacji procesu wykrywczego w całym powiecie;
-
Sporządzanie wywiadów środowiskowych na zlecenie innych komórek i instytucji;
-
Wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieska karta”;
-
Koordynowanie zagadnień związanych z procedurą „Niebieska Karta” w jednostce i komórkach podległych.
§17
ZADANIA
OGNIWA RUCHU DROGOWEGO
Do zadań Ogniwa Ruchu Drogowego należy:
1. analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu oławskiego oraz ocena efektywności działań podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
2. opracowywanie oraz monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
3. wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;
4. zapobieganie wykroczeniom i przestępstwom oraz ujawnianie i ściganie wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym;
5. inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
6. prowadzenie pilotażu transportów ponadnormatywnych oraz pojazdów objętych szczególną ochroną.
§18
ZADANIA
JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW
PRASOWO - INFORMACYJNYCH
Do zadań na stanowisku należy:
-
współpraca z mediami w zakresie realizowania polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji oraz kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie poprzez:
-
przedstawianie środkom masowego przekazu przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem przyczyniających się do zwalczania i ograniczania zjawisk kryminogennych,
-
prezentowanie osiągnięć Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, mogących stanowić przedmiot zainteresowania społecznego,
-
promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących zwalczaniu przestępczości oraz poprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
-
analizowanie materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych wmediach, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce, zgodnie z zasadami prawa prasowego,
-
prowadzenie przedsięwzięć zmierzających do popularyzowania wiedzy o skutecznych metodach i środkach zapobiegania przestępczości,
-
prowadzenie postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających oraz koordynacja postępowań prowadzonych w innych komórkach organizacyjnych w jednostce,
8) prowadzenie postępowań skargowych dot. funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Oławie oraz koordynowanie całości zagadnień związanych z problematyką skargową,
-
jako rzecznik dyscyplinarny komendanta Powiatowego Policji w Oławie:
- koordynuje i monitoruje wydarzenia nadzwyczajne z udziałem policjantów i pracowników
Policji;
- przeprowadza kontrole, które zarządza kierownik jednostki w stosunku do komórek
organizacyjnych i jednostek podległych;
- przyjmuje, rozpatruje i załatwia skargi i wnioski kierowane do Komendanta.
§ 19
ZADANIA
JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW KADR I SZKOLENIA
Do zadań stanowiska należy:
-
organizowanie i prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych kandydatów do pracy w Policji;
-
wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego;
-
realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym prowadzenie i dokonywanie zmian w etatach;
-
rozpoznawanie potrzeb w zakresie kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostki szkoleniowe Policji oraz liczby policjantów przewidzianych do skierowania na egzaminy oficerskie;
-
sporządzanie rocznego planu zajęć w ramach doskonalenia zawodowego, budowanie programów doskonalenia zawodowego oraz koordynowanie doskonalenia zawodowego w Komendzie;
-
przygotowanie sprawozdania za rok poprzedni o zorganizowanych i przeprowadzonych w powiecie szkoleniach w ramach doskonalenia zawodowego;
-
koordynowanie działalności związanej ze sprawnością fizyczną policjantów Komendy;
-
prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości w zakresie spraw kadrowych;
-
opracowywanie wniosków oraz projektów decyzji administracyjnych w sprawach osobowych Komendanta Powiatowego Policji;
-
przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji.
§ 20
ZADANIA
ZESPOŁU INFORMATYKI
Do zadań Zespołu Informatyki należy:
-
eksploatowanie i techniczne utrzymanie policyjnego systemu łączności i informatyki w Komendzie we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
-
prowadzenie we współdziałaniu z odpowiednią komórką Komendy Wojewódzkiej Policji problematyki analizy kryminalnej;
-
opracowywanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy przy zastosowaniu specjalistycznych metod i narzędzi analitycznych;
-
tworzenie i wykorzystywanie policyjnych i pozapolicyjnych komputerowych baz danych do celów analitycznych;
-
opracowywanie prognoz wzrostu i kształtowania się przestępczości kryminalnej;
-
prowadzenie odpowiedniej do zakresu wykonywanych zadań ewidencji i sprawozdawczości;
-
weryfikacja i prowadzenie kartoteki policyjnych dokumentów rejestracyjnych.
§ 21
ZADANIA
ZESPOŁU WSPOMAGAJĄCEGO
Do zadań Zespołu Wspomagającego należy:
-
wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa;
-
sporządzanie list dodatkowych należności dla funkcjonariuszy i pracowników Policji;
-
sprawdzanie i naliczanie należności przysługujących funkcjonariuszom i pracownikom Policji z tytułu krajowych podróży służbowych;
-
naliczanie należności przysługujących biegłym sądowym, kuratorom, wzywanym świadkom oraz osobom przybranym do okazania;
-
przyjmowanie środków pieniężnych oraz prowadzenie ewidencji wpłat:
-
z nałożonych mandatów karnych gotówkowych, do czasu ich przekazania na konto lub do kasy Urzędu Wojewódzkiego w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,
-
z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają niezwłocznemu odprowadzeniu do KWP we Wrocławiu;
-
-
sprawdzanie faktur za dostawy i roboty w zakresie potwierdzania wykonania usługi, robót, dostaw i ich ujęcia w ewidencjach prowadzonych w Komendzie;
-
przygotowywanie dokumentacji dotyczącej darowizn oraz nadzór nad prawidłowym przyjęciem na stan jednostki, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
-
sporządzanie zaświadczeń o dochodach dla funkcjonariuszy i pracowników Komendy po uzgodnieniu z Wydziałem Finansów;
-
realizacja funduszu świadczeń socjalnych pracowników cywilnych oraz prowadzenie rozliczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i współpraca w tym zakresie z KWP we Wrocławiu;
-
prowadzenie gospodarki mandatowej;
-
prowadzenie postępowań związanych ze szkodami powstałymi w majątku jednostki
-
przygotowywanie danych planistycznych w zakresie potrzeb rzeczowo-finansowych dotyczących zaopatrzenia logistycznego oraz gospodarki inwestycyjno-remontowej obiektów Komendy;
-
prowadzenie obowiązującej ewidencji składników majątkowych;
-
sporządzanie deklaracji podatkowych podatku od nieruchomości;
-
zarządzanie w zakresie prawidłowego i pełnego wykorzystania zasobów lokalowych i gospodarczych;
-
współpraca z odpowiednimi wydziałami KWP w przygotowywaniu umów z podmiotami świadczącymi usługi w zakresie dostaw mediów oraz prowadzenie ewidencji rozliczeń związanych z mediami oraz podmiotami zewnętrznymi;
-
prowadzenie spraw związanych z opałem na potrzeby Komendy;
-
prowadzenie właściwej gospodarki energetycznej oraz prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej, spraw związanych z ochroną środowiska oraz gospodarką odpadami;
-
prowadzenie książek obiektów budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz utrzymywanie obiektów w stanie sprawności technicznej;
-
prowadzenie gospodarki i ewidencji rzeczowych składników majątkowych Wydziału Transportu zgodnie z instrukcją ewidencji rzeczowych składników majątkowych Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, Komend Miejskich Policji i Komend Powiatowych Policji województwa dolnośląskiego;
-
planowanie i realizacja zadań mobilizacyjno-obronnych i zabezpieczenie kwatermistrzowskie wszelkich operacji porządkowo-obronnych Komendy;
-
prowadzenie obowiązujących ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i materiałów Wydziału Transportu KWP we Wrocławiu, w tym opracowywanie dokumentacji rozchodowo – przychodowej na potrzeby wewnętrzne oraz sporządzanie i przedstawianie zestawień sprzętu przeznaczonego do wybrakowania;
-
obsługa Komendy i podległych jednostek Policji w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i materiały pobrane z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
-
prowadzenie gospodarki mieszkaniowej funkcjonariuszy w ramach posiadanych uprawnień:
-
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi będącymi w dyspozycji Komendanta,
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów,
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów osób uprawnionych do pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego labo domu jednorodzinnego i naliczanie tej należności,
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów do równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego i naliczanie tej należności,
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów do równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i naliczanie tej należności,
-
prowadzenie niezbędnej ewidencji osobowej i rzeczowej dotyczącej gospodarki mieszkaniowej,
-
współpraca w ww. zakresie z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu.
-
-
prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji z udziałem pojazdów służbowych użytkowanych w jednostce;
-
sporządzanie meldunków z kolizji, wypadków archiwalnych udziałem służbowego sprzętu transportowego wg. ustalonego wzoru i przesyłanie ich do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
-
prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami w ramach posiadanych uprawnień;
-
gospodarowanie sprzętem do MPS oraz materiałami pędnymi i smarami w jednostce, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
przygotowywanie dokumentacji dotyczącej darowizn oraz nadzór nad prawidłowym przyjęciem na stan jednostki, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
-
wystawianie i rozliczanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy;
-
przechowywanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy oraz pozostałej dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego ( m. in. Dowody rejestracyjne, karty pojazdów, książki gwarancyjne);
-
prowadzenie ewidencji użytkowanego w jednostce sprzętu transportowego;
-
prowadzenie ewidencji wydawanych zaświadczeń na prowadzenie służbowego sprzętu transportowego;
-
prowadzenie ewidencji numerów taktycznych sprzętu transportowego;
-
prowadzenie ewidencji użycia sprzętu transportowego w książce dyspozytora oraz przebiegów kilometrów samochodów służbowych będących na stanie jednostki;
-
sporządzanie list dotyczących sposobu naliczania dodatkowego wynagrodzenia policjantów tzw. „OC”;
-
przekazywanie sprzętu do warsztatów naprawczych w zakresie naprawy, konserwacji i remontów;
-
realizacja zadań z zakresu planowania napraw i obsługi technicznej pojazdów służbowych;
§ 22
ZADANIA
ZESPOŁU DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Zespołem kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, któremu podlega kierownik kancelarii tajnej.
1. Do zadań kierownika kancelarii tajnej należy:
-
przyjmowanie, ewidencjonowanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów niejawnych;
-
przechowywanie dokumentów posiadających różne klauzule w sposób zapewniający ich fizyczne od siebie oddzielenie z tym, że dopuszczalne jest przechowywanie dokumentów o różnych klauzulach tajności w jednym zbiorze w przypadku ich merytorycznego związku;
-
prowadzenie urządzeń ewidencyjnych:
-
rejestru teczek dokumentów niejawnych, dzienników i książek ewidencyjnych,
-
dzienników korespondencji dla dokumentów oznaczonych wszystkimi klauzulami tajności,
-
karty zapoznania się z dokumentami oznaczonymi klauzulami „ściśle tajne” i „tajne”,
-
dziennika podawczego dokumentów,
-
dziennika ewidencji wydanych materiałów kancelaryjnych,
-
wykazy przesyłek nadanych.
-
prowadzenie i aktualizowanie ewidencji obowiązujących aktów prawnych zawierających informacje niejawne;
-
zwracanie wykonawcom merytorycznym dokumentów przeznaczonych do wysłania, celem ich uzupełnienia w przypadku, gdy nie spełniają określonych wymogów;
-
kompletowanie dokumentów oraz przygotowywanie akt do przekazania do archiwum lub brakowania (dokumentów BC);
-
wykonywanie wszelkich czynności związanych z udostępnianiem dokumentów niejawnych dla potrzeb sądów i prokuratur;
-
sporządzanie spisów akt dokumentacji przekazanej do archiwum i protokołów brakowania dokumentacji kat. BC;
-
sporządzanie wykazów dokumentów pobranych przez policjantów lub pracowników w celu rozliczenia dokumentów z dziennika korespondencji;
-
sporządzanie kopii przepisów niejawnych i ich ewidencjonowanie, dystrybucja przepisów zgodnie z dyspozycją lub rozdzielnikiem,
-
wykonywanie wszystkich czynności związanych z ekspedycją poczty wychodzącej,
-
informowanie kierownika jednostki o wszelkich nieprawidłowościach i zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zgubienia dokumentów zawierających informacje niejawne, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez wykonawców;
-
branie udziału w komisjach przekazowych komórek organizacyjnych;
-
przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej i bhp na swoim stanowisku;
-
przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy państwowej i służbowej wynikających z Ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku (Dz. U. 182 poz. 1228) o ochronie informacji niejawnych.
2. Do obowiązków pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
3) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów;
5) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających, poszerzonych oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
8) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, obejmującego wyłącznie:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL,
c) imię ojca,
d) datę i miejsce urodzenia,
e) adres zamieszkania lub pobytu,
f) określenie dokumentu kończącego procedurę, datę jego wydania oraz numer;
9) przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub, wobec, których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w pkt 8.
10. Zadania, o których mowa w ust. 1 pełnomocnik ochrony realizuje przy pomocy wyodrębnionej i podległej mu komórki organizacyjnej do spraw ochrony informacji niejawnych.
§ 23
ZADANIA
JEDNOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA
I HIGIENY PRACY
Do zadań na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy/służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby;
2) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy/służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników praz poprawę warunków pracy/służby;
4) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy/służby;
5) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy i służby;
6) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy/w służbie oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
7) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy/w służbie, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby;
8) doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służb;
9) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą/służbą;
10) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy i służby, na których występują czynniki uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
11) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewniania odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz właściwej adaptacji zawodowej pracowników i funkcjonariuszy;
12) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy/służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników i funkcjonariuszy przed tymi czynnikami lub warunkami;
13) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach;
14) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami i funkcjonariuszami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
15) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz zakładowymi organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz przy podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy/służby;
16) uczestniczenie w pracach, powołanej przez pracodawcę, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy/służby w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy/w służbie;
17) inicjowanie i rozwijanie na terenie jednostki różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz ergonomii;
18) kontrolowanie i doradzanie pracodawcy w zakresie przestrzegania przeciwpożarowych wymagań techniczno - budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
19) doradzanie pracodawcy w zakresie wyposażenia budynku, obiektu budowlanego lub terenu w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice;
20) dbanie o zapewnienie konserwacji oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie;
21) doradzanie pracodawcy w zakresie zapewnienia osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwa i możliwość ewakuacji;
22) doradzanie pracodawcy w zakresie przygotowania budynku, obiektu budowlanego lub terenu do prowadzenia akcji ratowniczej;
23) zapoznawanie pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;
24) ustalanie sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
25) branie czynnego udział w opracowaniu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektu budowlanego oraz aktualizowanie jej według potrzeb;
26) organizowanie próbnych ewakuacji (co najmniej raz na 2 lata w obiekcie przeznaczonym dla ponad 50 osób będących jego stałymi użytkownikami, nie zakwalifikowanego do kategorii zagrożenia ludzi ZL IV);
27) występowanie do osób kierujących pracownikami z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 24
1. Kierownicy komórek organizacyjnych i policjanci lub pracownicy Policji pełniący służbę, lub zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych, w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu i zgodnie z jego postanowieniem, określą zakresy szczegółowych zadań realizowanych w komórkach organizacyjnych oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych
policjantów i pracowników z postanowieniem regulaminu, zakresem szczegółowych zadań
kierowanych komórek organizacyjnych.
§ 25
Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie
z dnia 27 czerwca 2012 roku.
§ 26
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
w porozumieniu :
Komendant Wojewódzki Policji Komendant Powiatowy Policji
we Wrocławiu w Oławie
insp. Wojciech Ołdyński podinsp. Tomasz Morawiecki