Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W OŁAWIE
Na postawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (tekst jednolity Dz.U.Nr 7 z 2002 r., poz. 58, z późn. zm.) ustala się co następuje:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Komenda Powiatowa Policji w Oławie, zwana dalej “Komendą”, jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Powiatowy Policji w Oławie realizuje zadania określone w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§ 2
- Zadania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
- Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji i Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu o funkcjonowaniu organizacji hierarchicznej w Policji.
§ 3
W Komendzie używa się następujących pieczęci i stempli:
- Pieczęci okrągłej o średnicach 36mm zawierającej pośrodku wizerunek orła, ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, woj. Dolnośląskie.
- Stempli nagłówkowych o treści:
Godło
Komenda Powiatowa Policji
w Oławie
woj. Dolnośląskie - Innych pieczęci i stempli według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 4
- Komendant Powiatowy Policji w Oławie wykonuje na obszarze powiatu oławskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
- Komendant Powiatowy Policji podlega:
1) Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa dolnośląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2) Staroście Oławskiemu w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach z wyjątkiem:
a) spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.
§ 5
- Policjanci są zobowiązani do noszenia przepisowego umundurowania i wyposażenia w czasie pełnienia służby. Obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
- Rozkład czasu służby policjantów określając odrębne przepisy.
- Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7:45 i kończy o godz. 15:45. Powyższe nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym oraz przemiennym.
- Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzenia, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowo opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.
§ 6
Komendant Powiatowy Policji w Oławie przyjmuje skargi i wnioski od obywateli w każdy poniedziałek w godzinach od 14:00 do 16:00, a w inne dni tygodnia w godzinach urzędowania.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 7
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
- Kierownictwo:
1) Komendant Powiatowy Policji,
2) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji nadzorujący służbę kryminalną w Komendzie i jednostkach organizacyjnych Policji powiatu oławskiego,
3) Zastępca Komendanta Powiatowego Policji nadzorujący służbę prewencyjną w Komendzie i jednostkach organizacyjnych Policji powiatu oławskiego. - Komórki organizacyjne:
1) Sekcja Kryminalna,
2) Sekcja Dochodzeniowo-Śledcza,
3) Referat Prewencji,
4) Ogniwo Profilaktyki Społecznej i Wykroczeń,
5) Rewir Dzielnicowych,
6) Zespół do spraw Nieletnich i Patologii,
7) Stanowisko Samodzielne do spraw Kadr i Szkolenia,
8) Stanowisko Samodzielne do spraw Informatyki,
9) Zespół Wspomagający. - W komendzie utworzone są pracownicze stanowiska pozaetatowe, na których zatrudnieni są pracownicy Policji realizujący zadania w zakresie logistycznym, a mianowicie:
1) finansowym,
2) administracyjno-gospodarczym,
3) informatycznym.
§ 8
W strukturze organizacyjnej Komendy pozostaje Komisariat Policji w Jelczu-Laskowicach, który posiada odrębny regulamin organizacyjny.
ROZDZIAŁ III
TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE
§ 9
- Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji w Oławie przy pomocy Zastępców Komendanta Powiatowego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
- Komendant Powiatowy Policji określa zakres czynności, uprawnień i kompetencji Zastępców Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio podległych mu policjantów zespołów i stanowisk samodzielnych.
- Komendant Powiatowy Policji może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
- Komendant Powiatowy Policji może powołać zespoły lub komisje o charakterze stałym lub doraźnym, jak też osoby do realizacji funkcji konsultacyjnych, doradczych i opiniodawczych.
- Komendantowi Powiatowemu w Oławie podlegają bezpośrednio:
1) zastępcy Komendanta Powiatowego Policji,
2) Komendant Komisariatu Policji w Jelczu-Laskowicach,
3) policjant Stanowiska Samodzielnego do spraw kadr i Szkolenia,
4) asystent Zespołu Finansów i Gospodarki Materiałowo-Technicznej,
5) pracownik Sekretariatu Komendanta Powiatowego Policji.
§ 10
- I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Oławie podlegają naczelnicy Sekcji Kryminalnej oraz Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej.
- I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad pracą:
1) Naczelnika Sekcji Kryminalnej,
2) Naczelnika Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej,
3) komórek organizacyjnych pionu kryminalnego KPP w Oławie
4) policjanta Stanowiska Samodzielnego ds. Informatyki w zakresie ewidencji i analizy kryminalnej,
5) służby kryminalnej w Komisariatu Policji w Jelczu-Laskowicach - w ramach nadzoru instancyjnego. - Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Oławie podlegają:
1) Kierownik Ogniwa Profilaktyki Społecznej i Wykroczeń,
2) Kierownik Referatu Prewencji,
3) Kierownik Rewiru Dzielnicowych,
4) policjanci Zespołu Nieletnich i Patologii. - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad pracą:
1) Ogniwa Profilaktyki Społecznej i Wykroczeń,
2) Referatu Prewencji,
3) Rewiru Dzielnicowych,
4) Zespołu do spraw Nieletnich i Patologii,
5) komórek organizacyjnych pionu prewencji Komisariatu Policji w Jelczu-Laskowicach - w ramach nadzoru instancyjnego. - W razie czasowej niemożności sprawowania nadzoru przez Zastępców Komendanta Powiatowego Policji, zgodnego z właściwością określoną w ust. 1, 2, 3 i 4 funkcje tę wykonuje wskazany policjant.
§ 11
- Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
- Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zwany dalej “kierownikiem”, realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Powiatowego Policji w kontaktach z podmiotami poza policyjnymi, w zakresie przy pisanej właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta, o których mowa w § 4 ust. 1.
- Kierownik określa szczegółowe zadania dla kierowników podległych komórek organizacyjnych.
- Kierownik określa zakres szczegółowych zadań podległych komórek organizacyjnych oraz zakres czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.
- Kierownik jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji zakresu szczegółowych zadań i zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności, o których mowa w ust. 3 i 4.
- Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności wskazany kierownik komórki organizacyjnej albo policjant wskazany przez tego kierownika.
- Zastępowanie kierownika każdej komórki organizacyjnej obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik określi inny zakres zastępowania.
- Kierownik w uzgodnieniu z nadzorującym zastępcą komendanta powiatowego Policji, może powołać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczyć policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.
- Kierownik może zlecić podległym kierownikom komórek organizacyjnych lub policjantom albo pracownikom wykonywanie czynności innych niż ustalone w zakresie czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla stanowisk służbowych.
- Każdy kierownik obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia właściwych postaw etycznych.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY
§ 12
ZADANIA
SEKCJI KRYMINALNEJ
Do zadań Sekcji Kryminalnej należy:
- Wykonywanie i koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej, narkotykowej i gospodarczej oraz sprawnego wykrywania i ścigania ich sprawców na terenie powiatu oławskiego, we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi.
- Prowadzenie i koordynowanie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach wszystkich przestępstw zaistniałych na obszarze powiatu oławskiego.
- Realizowanie czynności w zakresie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacji osób i zwłok we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi.
- Prowadzenie przedsięwzięć agenturalnych oraz werbowanie osobowych źródeł informacji i współpraca ze źródłami.
- Prowadzenie czynności operacyjnych na miejscach przestępstw, w tym udział w śledczych oględzinach miejsc przestępstw w celu niezwłocznego wykrycia ich sprawców.
- Analizowanie potrzeb w zakresie stosowania techniki operacyjnej, przesyłek niejawnie nadzorowanych, zakupów kontrolowanych oraz operacji specjalnych i wnioskowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji z zastosowanie środków techniki operacyjnej.
- Aktualizacja zbiorów umożliwiających identyfikację osób i rzeczy.
- Zapewnianie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach i ich sprawcach.
- Współpraca z komórkami pionu kryminalnego w zakresie wykorzystania wiedzy i możliwości kryminalistyki w tworzeniu wersji osobowych i śledczych.
- Analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego służby kryminalnej i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie.
§ 13
ZADANIA
SEKCJI DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEJ
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach zakresie przestępstwa kryminalne,
narkotykowe i gospodarcze oraz sprawne wykrywanie i ściganie ich sprawców na terenie powiatu oławskiego we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi. - Prowadzenie czynności procesowych na miejscach przestępstw, w tym udział w śledczych oględzinach miejsc przestępstw w celu niezwłocznego wykrycia ich sprawców.
- Prowadzenie bieżącej i prawidłowej rejestracji statystycznej postępowań przygotowawczych.
- Zlecanie wykonania ekspertyz kryminalistycznych w sprawach przestępstw zaistniałych na terenie powiatu oławskiego.
- Prowadzenie nadzoru merytorycznego nad pracą procesową w zakresie przestrzegania przepisów regulujących tą pracę, ekonomiki procesowej, kosztów postępowań przygotowawczych, problematyki dowodów rzeczowych oraz uzyskanych rezultatów wykrywczych.
- Realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie
badań kryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi. - Podnoszenie kwalifikacji policjantów służby dochodzeniowo-śledczej poprzez organizowanie doskonalenia zawodowego w miejscu pełnienia służby.
- Wykonywanie zadań zleconych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji i inne uprawnione organy, a także wynikających ze współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy lub jednostkami organizacyjnymi Policji.
- Prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej oraz inicjowanie, popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy kryminalistycznej.
- Realizacja zadań wynikających z planów operacyjnych przyjętej Strategii Rozwoju Policji.
- Sprawowanie nadzoru nad pracą techników kryminalistyki pod względem rzetelności i jakości wykonywanych czynności, analiza efektywności pracy oraz wdrażanie optymalnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych.
§ 14
ZADANIA
REFERATU PREWENCJI
Do zadań referatu należy:
- Planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych, w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie, jak też podczas organizowanych imprez masowych oraz protestów społecznych we współdziałaniu w tym zakresie z innymi służbami, inspekcjami, strażami oraz władzami samorządowymi..
- Organizowanie systemu alarmowego jednostki oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji na wypadek zdarzeń określonych w pkt 1.
- Organizowanie i prowadzenie ćwiczeń sztabowych w zakresie zdarzeń określonych w pkt 1.
- Analizowanie, stały monitoring stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu oławskiego, diagnozowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk i proponowanie rozwiązań.
- Prowadzenie przedsięwzięć planistyczno-obronnych i realizacja przygotowań obronnych we współdziałaniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
- Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania i szkolenia Nieetatowych Oddziałów Prewencji oraz przygotowanie do reagowania i realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych.
- Gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na terenie powiatu oraz zapewnienie właściwej reakcji na zgłoszone wydarzenia przez podległe jednostki Policji.
- Realizowanie zadań wynikających z obowiązków służby dyżurnej określonych w przepisach państwowych i resortowych oraz Komendanta Wojewódzkiego i Powiatowego Policji.
- Zapewnienie koordynacji rozwinięcia działań Policji w warunkach szczególnych zagrożeń do czasu powołania struktur dowódczo-sztabowych na szczeblu jednostki.
- Kierowanie do działań w trybie alarmowym dostępnych sił i środków.
- Realizowanie procedur alarmowania stanów osobowych KPP.
- Utrzymywanie stałego kontaktu z pozapolicyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego.
- Organizowanie działań związanych z zaistniałymi poważnymi zdarzeniami, w tym w szczególności wykorzystania grup operacyjno-dochodzeniowych, właściwych służb Policji oraz specjalistycznych jednostek Nadzór instytucji współdziałających z Policją.
- Realizowanie poleceń dyżurnego Komendy Wojewódzkiej Policji.
- Współdziałanie z dyżurnymi jednostek ościennych Nadzór dyżurnym KWP.
- Nadzór w zakresie pełnienia służby, przestrzegania procedur właściwych warunków pobytu w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych.
- Nadzór w zakresie sposobu właściwych stopnia realizacji zadań Policji w stosunku do osób przebywających na przepustkach właściwych zakładów karnych właściwych aresztów śledczych oraz w stosunku do osób, których zastosowano środek zapobiegawczy – dozór policyjny.
- Planowanie, koordynowanie, nadzór nad wykonywaniem zadań w zakresie pełnienia służby konwojowej oraz współpraca w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, innymi jednostkami organizacyjnymi Policji, wymiaru sprawiedliwości lub innymi uprawnionymi organami.
- Wykonywanie konwojów osób na polecenia sądów, prokuratur oraz innych uprawnionych organów administracji państwowej, na podstawie nakazu doprowadzenia lub przetransportowania.
- Organizacja, wykonanie i nadzór nad działaniami Policji w zakresie pełnienia służby oraz osiąganych efektów przez policjantów służby prewencyjnej w patrolach i obchodach, badanie zakresu i sposobu realizacji zadań.
- Analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu oławskiego i ocena efektywności działań podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Opracowywanie i monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na podstawie systematycznych analiz.
- Planowanie i wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem, jego kontrolowanie oraz edukację obywateli, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym.
- Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz opracowywanie koncepcji, planów i koordynowanie działań związanych z zabezpieczeniem tego rodzaju wykorzystania.
- Prowadzenie pilotażu transportów ponadnormatywnych oraz pojazdów objętych szczególną ochroną.
- Nadzór i koordynacja w zakresie organizacji i pełnienia służby przez przewodników psów służbowych.
- Współpraca ze Strażą Miejską w zakresie organizowania wspólnych patroli lub innych działań ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie działań umożliwiających sygnalizowanie lub zgłaszanie Policji zdarzeń i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu.
- Prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów służby prewencyjnej.
§ 15
ZADANIA
OGNIWA PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ I WYKROCZEŃ
- Organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie.
- Realizacja postępowań w sprawach o wykroczenia.
- Wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w imieniu Policji.
- Całościowa analiza problematyki wykroczeń i przedkładanie wniosków Kierownictwu Komendy.
- Organizowanie i wykonywanie czynności w sprawach poszukiwawczych dotyczących sprawców wykroczeń.
- Nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego.
- Współdziałanie z Rewirem Dzielnicowych w zakresie zapobiegania patologiom i ścigania przestępczości w rodzinie.
§ 16
ZADANIA
REWIRU DZIELNICOWYCH
Do zadań rewiru dzielnicowych należy:
- Realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym.
- Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców, dążenie do uspołecznienia działań policyjnych.
- Wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewiru, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw.
- Stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych.
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, a zwłaszcza z Ogniwem Profilaktyki Społecznej i Wykroczeń w zakresie zapobiegania i zwalczani przestępstw i wykroczeń oraz w celu właściwej realizacji procesu wykrywczego w całym powiecie.
- Sporządzanie wywiadów środowiskowych na zlecenie innych komórek i instytucji.
- Wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieska karta”.
§ 17
ZADANIA
ZESPOŁU DO SPRAW NIELETNICH I PATOLOGII
Do zadań zespołu należy:
- Tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym.
- Bieżące analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie rozpoznania przestępczości wśród nieletnich oraz realizacja postępowań w sprawach nieletnich we współdziałaniu w tym zakresie z sądem rodzinnym i innymi komórkami organizacyjnymi Komendy.
- Prowadzenie bieżącej współpracy ze szkołami oraz instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie zapobiegania przestępczości i demoralizacji nieletnich.
- Współpraca z mediami w zakresie realizowania polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji oraz kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie poprzez:
- 1) przedstawianie środkom masowego przekazu przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem przyczyniających się do zwalczania i ograniczania zjawisk kryminogennych,
2) prezentowanie osiągnięć Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, mogących stanowić przedmiot zainteresowania społecznego,
3) promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących zwalczaniu przestępczości oraz poprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego. - Analizowanie materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych w mediach, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce, zgodnie z zasadami prawa prasowego.
- Prowadzenie przedsięwzięć zmierzających do popularyzowania wiedzy o skutecznych metodach i środkach zapobiegania przestępczości.
- Koordynowanie działań komendy w ramach procedury „Niebieska karta” oraz w programie pomocy ofiarom przestępstw – nadzorowanie w tym zakresie czynności wykonywanych przez inne komórki prewencji.
§ 18
ZADANIA
STANOWISKA SAMODZIELNEGO DO SPRAW KADR I SZKOLENIA
Do zadań stanowiska należy:
- Organizowanie i prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych kandydatów do pracy w Policji.
- Wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego.
- Realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym prowadzenie i dokonywanie zmian w etatach.
- Prowadzenie oraz nadzór i koordynacja nad prowadzonymi postępowaniami dyscyplinarnymi i wyjaśniającymi.
- Planowanie i wykonawstwo zadań w zakresie tworzenia rezerw osobowych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.
- Rozpoznawanie potrzeb w zakresie kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostki szkoleniowe Policji oraz liczby policjantów przewidzianych do skierowania na egzaminy podoficerskie, aspiranckie, i oficerskie.
- Sporządzanie rocznego planu zajęć w ramach doskonalenia zawodowego, budowanie programów doskonalenia zawodowego oraz koordynowanie doskonalenia zawodowego w Komendzie.
- Przygotowanie sprawozdania za rok poprzedni o zorganizowanych i przeprowadzonych w powiecie szkoleniach w ramach doskonalenia zawodowego.
- Koordynowanie działalności związanej ze strzelectwem i sprawnością fizyczną policjantów Komendy.
- Prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości w zakresie spraw kadrowych.
- Opracowywanie wniosków oraz projektów decyzji administracyjnych w sprawach osobowych Komendanta Powiatowego Policji.
- Realizowanie zadań związanych z doborem do służby w Policji w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy.
§ 19
ZADANIA
STANOWISKA SAMODZIELNEGO DO SPRAW INFORMATYKI
- Eksploatowanie i techniczne utrzymanie policyjnego systemu łączności i informatyki w Komendzie we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
- Prowadzenie we współdziałaniu z odpowiednią komórką Komendy Wojewódzkiej Policji problematyki analizy kryminalnej.
- Opracowywanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy przy zastosowaniu specjalistycznych metod i narzędzi analitycznych.
- Tworzenie i wykorzystywanie policyjnych i pozapolicyjnych komputerowych baz danych do celów analitycznych.
- Opracowywanie prognoz wzrostu i kształtowania się przestępczości kryminalnej.
- Prowadzenie odpowiedniej do zakresu wykonywanych zadań ewidencji i sprawozdawczości.
- Weryfikacja i prowadzenie kartoteki policyjnych dokumentów rejestracyjnych.
§ 20
ZADANIA
ZESPOŁU WSPOMAGAJĄCEGO
Do zadań zespołu należy:
- Wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa.
- Sporządzanie list dodatkowych należności (dojazdy do pracy, OC pojazdów, brak lokalu mieszkalnego).
- Prowadzenie obsługi kasowej jednostki.
- Prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w zakresie środków otrzymanych z KWP w formie akredytywy.
- Kontrola pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym faktur za usługi, dostawy i zakupy i przekazywanie ich do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
- Współpraca i współdziałanie w zakresie szeroko rozumianej problematyki finansowej z Głównym Księgowym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
- Przygotowywanie przepisów i decyzji administracyjnych w sprawach należących do właściwości Zespołu.
- Dokonywanie okresowych analiz realizacji budżetu Komendy w zakresie zleconym przez Komendę Wojewódzką Policji we Wrocławiu.
- Prowadzenie gospodarki nieruchomościami oraz zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego.
- Prowadzenie bieżącej eksploatacji, konserwacji i remontów obiektów, środków transportu, wyposażenia technicznego, biurowego, mundurowego, żywnościowego, kwaterunkowego, informatycznego i łącznościowego oraz uzbrojenia a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych.
- Przygotowywanie danych planistycznych w zakresie potrzeb rzeczowo-finansowych dotyczących zaopatrzenia logistycznego oraz gospodarki inwestycyjno-remontowej obiektów Komendy.
- Prowadzenie obowiązującej ewidencji składników majątkowych.
- Prowadzenie gospodarki magazynowej w ramach funkcjonowania Komendy.
- Planowanie i realizacja zadań mobilizacyjno-obronnych i zabezpieczenie kwatermistrzowskie
wszelkich operacji porządkowo-obronnych Komendy. - Organizowanie przeglądów stanu utrzymania sprzętu transportowego oraz prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami.
- Prowadzenie ewidencji i nadzorowanie wydawania upoważnień na prowadzenie sprzętu transportowego.
- Prowadzenie działań związanych z ochroną przeciwpożarową obiektów Komendy.
- Koordynacja i prowadzenie inwentaryzacji rzeczowych składników majątku.
- Prowadzenie postępowań w sprawach szkód powstałych w mieniu resortu spraw wewnętrznych.
- Wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz medycyny pracy.
- Gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komendy.
- Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz innych jednostek organizacyjnych a także jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami i instytucjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie wykonawstwa zadań lub udzielonego przez Komendanta Powiatowego Policji w Oławie upoważnienia.
§ 21
ZADANIA
SEKRETARIATU KOMENDANTA POWIATOWEGO POLICJI
Pracownik Policji (sekretarka) zatrudniony na stanowisku pracowniczym pozaetatowym realizuje zadania:
- Obsługa sekretarsko-biurowa Komendanta Powiatowego Policji oraz jego zastępców.
- Gromadzenie, ewidencjonowanie oraz dystrybucja zbiorów aktów prawnych jawnych.
- Obsługa korespondencji bieżącej związanej z obiegiem dokumentów jawnych w Komendzie.
- Prowadzenie ewidencji urlopowej policjantów i pracowników Policji.
- Prowadzenie i ewidencja zbiorów bibliotecznych KPP w Oławie.
- Realizacja innych zadań służbowych zleconych przez Komendanta Powiatowego Policji oraz inne uprawnione organy, a także wynikające ze współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy.
§ 22
- W komendzie poza strukturą organizacyjną funkcjonuje nieetatowa służba podległa i nadzorowana przez Komendanta Powiatowego Policji, wykonująca zadania w zakresie:
1) bezpieczeństwa i higieny służby/pracy,
2) ochrony przeciwpożarowej,
3) ochrony informacji niejawnych,
4) polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji,
5) zarządzania jakością. - Zadania w zakresie służby bhp realizowane są przez inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, wyznaczonego spośród policjantów lub pracowników Policji.
Do zadań inspektora ds. bezpieczeństwa i higieny pracy należy:
1) stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów bhp oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających wypadkom przy pracy (chorobom zawodowym),
2) dokonywanie kontroli oraz analizy stanu bhp i przyczyn powodujących wypadki, przedkładanie ustalonych spostrzeżeń i wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji,
3) prowadzenie rejestru i sprawozdawczości w zakresie wypadków oraz prowadzenie postępowań powypadkowych według obowiązujących przepisów, - Zadania w zakresie służby ochrony ppoż. realizowane są przez inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej, wyznaczonego spośród policjantów lub pracowników Policji.
Do zadań służby ochrony przeciwpożarowej należy:
1) stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów p-poż., oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających pożarom,
2) opracowanie instrukcji i regulaminów wewnętrznych dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
3) dokonywanie kontroli, przeglądów oraz analizy stanu p-poż., przedkładanie ustalonych wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji. - Zadania w zakresie informacji niejawnych realizowane są przez Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych, wyznaczonego spośród policjantów i nadzorującego w tym zakresie pracę pracownika Policji (sekretarkę Kancelarii Tajnej Komendy) zatrudnionego na stanowisku pracowniczym pozaetatowym.
Do zadań służby ochrony informacji niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym w systemach i sieciach teleinformatycznych przed nieuprawnionym ich ujawnieniem.
2) organizowanie zgodnego z przepisami o ochronie informacji niejawnych obiegu i przechowywania tych informacji, uniemożliwiającego zapoznanie się z ich treścią osób nieupoważnionych,
3) prowadzenie ewidencji dokumentów i sprawozdawczości w zakresie ochrony informacji niejawnych,
4) prowadzenie postępowań sprawdzających wobec policjantów, pracowników Policji oraz kandydatów do służby lub pracy w Policji,
5) dokonywanie okresowych kontroli sposobu przechowywania i obiegu informacji niejawnych, przedkładanie ustalanych wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji. - Zadania w zakresie polityki informacyjnej realizowane są przez oficera prasowego Komendanta Powiatowego Policji, wyznaczonego spośród policjantów.
Do zadań rzecznika należy:
1) kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie,
2) analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji, zamieszczanych w masmediach oraz analiza badań opinii publicznej dotyczących pracy Policji, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce zgodnie z zasadami praca prasowego. - Zadania w zakresie zarządzania jakością realizowane są przez specjalistę ds. Zarządzania jakością wyznaczonego spośród policjantów.
Do zadań specjalisty ds. zarządzania jakością należy:
1)> kreowanie i propagowanie systemu zarządzania jakością w Komendzie i Komisariacie Policji w Jelczu-Laskowicach,
2) współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy i KP w Jelczu-Laskowicach w zakresie promowania przedsięwzięć organizacyjnych związanych z nowym systemem zarządzania,
3) przygotowywanie i przeprowadzanie badań ankietowych na wybrane tematy dotyczące wdrażanego modelu zarządzania jakością oraz analiza uzyskanych rezultatów i opracowanie wniosków,
4) współpraca z Zespołem ds. Zarządzania Jakością Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie wykonawstwa zadań stanowiska. - Funkcjonariusze lub pracownicy Policji wyznaczeni do realizacji zadań wymienionych w pkt 2, 3, 4, 5 i 6 wykonują czynności zgodnie z zakresami czynności, uprawnień i odpowiedzialności określonymi w odrębnych przepisach.
§ 23
- W Komendzie poza strukturą organizacyjną funkcjonują nieetatowe grupy:
1) Nieetatowa Grupa Realizacyjna wykonująca zadania w zakresie:
a) dokonywania zatrzymań niebezpiecznych przestępców w różnych sytuacjach i warunkach,
b) konwojowania niebezpiecznych przestępców,
c) wstępnych działań związanych z: pościgiem za niebezpiecznymi przestępcami, uprowadzeniem osób, groźbą dokonania podpalenia, dokonaniem lub groźbą dokonania zabójstwa, innymi niebezpiecznymi interwencjami.
2) Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minerskiego wykonująca zadania w zakresie:
a) wykrywania materiałów wybuchowych i broni palnej w miejscach lub obiektach, w których zgłoszono podłożenie materiałów wybuchowych,
b) zabezpieczenia ujawnionych materiałów wybuchowych,
c) zabezpieczenie terenu lub obiektów, gdzie zgłoszono lub ujawniono podłożenie materiałów wybuchowych. - Policjanci zostają członkami grup za ich zgodą i po odpowiednim do zakresu wykonywania zadań przeszkoleniu.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
§ 24
- Kierownicy komórek organizacyjnych i policjanci lub pracownicy Policji pełniący służbę lub zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych , w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu i zgodnie z jego postanowieniem, określą zakresy szczegółowych zadań realizowanych w komórkach organizacyjnych oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z postanowieniem regulaminu, zakresem szczegółowych zadań kierowanych komórek organizacyjnych oraz zakresem czynności, uprawnień i odpowiedzialności ustalonym dla poszczególnych stanowisk służby i pracy.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
- Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie z dnia 15 maja 2003 roku.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
w porozumieniu :
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI |
KOMENDANT POWIATOWY POLICJI |